woensdag 7 juli 2010

Mijn verteltas rond het verhaal 'Rikki en Mia de kip'.

Voor het vak Nederlands kregen we de opdracht om een verteltas te maken. Dit is een tas waarin een hoofdverhaal zit waarrond alle zaken in de verteltas opgebouwd zijn. Ik koos voor het verhaal Rikki en Mia de kip. In, de verteltas moest ook een nevenverhaal en informatief boek zitten. Het nevenverhaal die ik gekozen heb heet Goed gedaan, Kippiekip. Het informatieve boek gaat natuurlijk ook over de kip!

In de mijn verteltas zit ook concreet materiaal, zoals 6 pluche kuikentjes, een konijn en een kip. De kleuters kunnen op die manier hoofdverhaal naspelen.

Bij de verteltas zitten ook nog 3 spelletjes rond het verhaal, 'Rikki en Mia de kip'. Het eerste spelletje is een memory met tekeningen uit het boek, de 2 andere spelletjes zijn puzzels met tekeningen uit het boek als voorbeeldkaarten. De voorbeeldkaarten zitten elk in een gehaakt tasje, de puzzelstukken zitten in het zakje vooraan.

In mijn verteltas vind je ook nog een mapje voor de ouder(s). Daarin zit een brief aan de ouders, een beoordelingsfiche en kaarten met de inhoud van de verteltas.
De beoordelingsfiche is gemaakt a.d.h.v. multipullchoice vragen, dat maakt het beoordelen voor de ouder(s) gemakkelijker en sneller. Ik heb ook enkele lijntjes vrijgelaten voor eventuele suggesties of opmerkingen die de ouders mogen geven omtrent de verteltas. De beoordelingsfiche is vrijblijvend in te vullen door de ouder(s) van de kleuter.

Algemeen kunnen we stellen dat een verteltas tot doel heeft:
  • de betrokkenheid van de ouders bij de ontwikkeling van hun kind stimuleren,
  • de taalontwikkeling van het kind stimuleren,
  • het lees- en voorleesplezier vergroten.





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten