zondag 4 juli 2010

Stage BC 'Naar Bed'





De stage met als B.C. 'Naar bed' is heel goed verlopen. Ik vond het een leuk onderwerp om rond te werken en het was heel herkenbaar voor de kleuters. Ze konden er heel wat over vertellen en waren meteen heel enthousiast.

Dit zijn enkele zaken die in gemaakt heb voor mijn stage

Aanwezigheden:

Om de namen van de kinderen wat beter te leren kennen had ik een karton blauw (blauwe hemel) geschilderd en voor elke kleuter een ster gemaakt met hun naam en symbool op.

Als ik een naam van een kleuter zei mocht die kleuter in kwestie naar voor komen zijn ster komen halen en op de sterrenhemel kleven.
Ten slotte vertelde ik hen dat zij allemaal sterretjes zijn met elk hun eigen talenten en dat zij samen een mooie sterrenhemel vormen.
Ik hing de sterrenhemel op een zichtbare plaats in de kring.



Matrix:


Voor het vak wiskundige initiatie moesten we met de kleuters een matrix opbouwen. Hieronder zie je enkele foto's van de matrix die ik gemaakt heb. Ik heb gekozen voor tekeningen die passen bij het B.C., bij de inleiding had ik deze voorwerpen in het echt meegebracht. De kleuters moesten bij een rood droevig kijkend gezichtje de voorwerpen leggen die men niet nodig heeft om naar bed te gaan, bij het groene gezichtje moesten ze dan weer de voorwerpen leggen die wel nodig zijn bij het naar bed gaan. Een kleuter die een voorwerp koos die paste bij het groene lachende gezichtje mocht dan ook meteen het kaartje van dat voorwerp op de bovenste horizontale rij vakjes op het 'matrixbord' hangen. De kleuren hingen al klaar op de uiterst linkse verticale rij vakjes. Daarna werkte met de matrix ik in groepjes van 4 kleuters.


Stap 1:


De kleuters kiezen een kaartje en kijken bij welke van de 3 voorwerpen hun kaartje hoort. Daarna gaan ze op zoek naar het juiste kleur en kleven hun kaartje in het juiste vakje. Voor de meeste kleuters was dit geen probleem.




Stap 2:


Wanneer ik merk dat de kleuters de 1ste stap onder de knie hebben, maak ik het een beetje moeilijker. Ik richt mij nu enkel op de bedden. Deze hebben nu een motief en er zijn nu 4 voorwerpen i.p.v. 3. Ik heb er ook een nieuw kleur bijgenomen, er zijn er nu 4 i.p.v. 3. De kleuters moeten nu kijken naar het juiste motief én naar het juiste kleur. Ik merkte dat dit voor sommige kleuters minder vlot ging.





Beeldopvoeding:



De kleuters moesten bij de beeldactiviveit een bedje maken van schoenendoos.
Hieronder zie je een foto van een bedje die ik gebruikte als voorbeeld maar de kleuters hebben vooral hun eigen zin kunnen doen. Dit bracht heel uiteenlopende creaties tot stand.















Poppenspel:

Het poppenspel diende als inleiding van het godsdienstmoment. Het was gebaseerd op het boek 'Slaaplekker Rosalie' van Brigitte Minne. Als decor gebruikte ik een deksel van een grote schoenendoos, daaruit had ik een grote openning gemaakt. Het kader heb ik versierd met wolken. De maan heb ik bovenaan bevestigd, de andere personages waren op een satéstokje bevestigd en kon ik in een stuk isomo prikken onderaan aan de binnenkant van het kader. De kleuters waren heel erg geboeid, het was muisstil gedurende het hele poppenspel.

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie materialen heb jij.
    Ik ben er echt jaloers op.
    Leuke vernieuwingsideeën voor mij.
    Waar heb je de prenten gevonden voor je matrixen aub?
    Ik ga zeker het idee van de weerkoffer overnemen.

    Groetjes,
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe groot heb je jouw matrixbord gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen