maandag 5 juli 2010

B.C. Gewoon Fien























De stage rond het belangstellingscentrum 'Gewoon Fien' was heel interessant om uit te werken. Je kon er heel wat rond doen. Ik heb samen met de kleuters hoeden gemaakt, naar hoeden gekeken bij de waarneming (maar liefst 23!) een spiegel gemaakt, een zoektocht op de zolder van de school gedaan, ons verkleedt... Kortom het was een stage waarin heel uiteenlopende activiteiten verwerkt zaten.

Beeldopvoeding: het maken van een hoed


Als beeldactiviteit heb ik gekozen om met de kleuters een hoed te maken. Ze mochten dit maken met kartonnen bordjes. Deze mochten ze schilderen en versieren naar keuze, daarna knipte ik het bordje tot aan het midden. Ten slotte legde ik de 2 helften over elkaar zodat het bordje tot een punt kwam, daarna maakte ik de 2 helften vast met een nietje. Als de kleuters zit wilden kon ik bovenop hun hoedje (kartonnen bord) nog een potje vastmaken, die ze voooraf versierden. Andere kleuters wilden enkel zo'n klein potje versieren.

















De kleuters hebben ook nog een spiegel geknutseld. Dit hebben ze gemaakt door een rond stuk karton (onderlegger van taarten) te versieren. Als spiegel gebruikte ik geschenkpapier die aan de binnenkant glanst, daar knipte ik rondjes uit die ik al opvoorhand op de stukken karton kleefde.

Op de foto hieronder zie je enkele creaties van de kleuters.
























Wiskundige initiatie: matrix


Samen met de kleuters heb ik een matrix opgebouwd. Ik had 2 matrixen, een 3D matrix en een klassieke matrix. Beide matrixen gingen redelijk vlot.


3D matrix


Eerst vroeg ik aan 5 kleuters om de hoedjes te sorteren volgens kleur.
























Daarna nam ik het bord met vakjes en plaatste ik de witte hoedjes met symbool bovenaan en de gekleurde hoedjes verticaal links.




























Na de 3D matrix schakelde ik over naar de gewone klassieke matrix. Daarin heb ik 3 niveaus gemaakt, een reeks waarbij naar de kleur en symbool moet gekeken worden, een reeks waarbij naar de kleur van de hoed moet worden gekeken met verschil van in boven en onderkant van de hoeden. Tot slot is er nog een reeks waarbij zowel naar de kleuren moet worden gekeken als naar het aantal pluimpjes op de hoed. Deze laatste was redelijk moeilijk voor de kleuters, daarom heb ik mij vooral gecontentreerd op de eerste 2 reeksen.














































5 opmerkingen:

  1. leuk gemaakt! toevallig die prenten van de matrix op computer staan? Zou je die eventueel willen delen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo

      Ik heb nu pas je berichtje gezien, mijn excuses hiervoor.
      De matrix heb ik op een word-document staan, dus ik vrees dat het moeilijk zal zijn om ze op mijn blog te zetten. Indien ik je emailadres krijg, wil ik ze gerust doorsturen.

      Groetjes en bedankt voor je berichtje,

      Delphine

      Verwijderen
    2. Dag Delphine

      Wat een leuk matrixspel! Zou je mij dit ook even willen sturen aub?
      helenedumolin@hotmail.com

      Groetjes Hélène

      Verwijderen
  2. Hallo Delphine,

    Ik ben eerste jaarstudent in Vives Tielt en moeten ook deze stage doen. Ik vind het een zeer leuke matrix. Zelf zou ik ook graag deze matrix gebruiken. Deze 3D matrix was deze niet te moeilijk voor kleuters van de 2de kleuterklas en hoe heb je deze gemaakt?

    Zou je de digitale versie nog hebben staan van de gewone matrix? Je zou er mij erg bij helpen!

    Met vriendelijke groeten
    Heleen Vandenabeele
    heleen.vandenabeele2@student.vives.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    zou je de verschillende matrixen willen sturen naar shari.deraeve@hotmail.com. Mvg

    BeantwoordenVerwijderen